Потенцијали деце од 2,5 до 6,5 година:
✓ Радо граде пријатељства са вршњацима у вртићу, уживају да проводе све више времена са вршњацима у разговору и да деле са вршњацима приче о својим доживљајима
✓ Уживају у свакодневним пруженим приликама да раде заједно са другима и да сарађују
✓ Радо пружају и траже помоћ од вршњака, спремни су да се залажу за праведна решења и штите вршњаке, при чему свој однос могу да објасне користећи речи којима изражавају разумевање својих и емоција других
✓ Могу да замишљају и стављају себе у позицију другог да би истражили и изразили идентитет одређене групе или размишљали о последицама властитог понашања и избора у односу на друге
✓ Прихватају да се носе са непредвидивим и неочекиваним ситуацијама, и посебно када се осећају сигурно и када им окружење поручује да могу да очекују подршку
✓ Све више користе говор у изражавању мисли и осећања и воле да воде дуже и сложеније разговоре са вршњацима и одраслима
✓ Заинтересовани су за све начине симболичког изражавања, развијају графичке шеме, заинтересовани су да на смислен начин користе различите изворе писмености
✓ Заинтересовани су да испробају ново и да се ангажују у решавању проблема у истраживању, упитани су над значењем научних и друштвених појмова, феномена, техничких и уметничких дела и посвећени су да их практично испитују и спонтано испробавају у игри и животно практичним ситуацијама као и ситуацијама у којима су им пружене прилике да активно експериментишу
✓ Воле да креирају и причају приче, кроз метафоре, језичке игре и друге форме креативног вербалног изражавања истражују своје доживљаје, искуства и сазнања
✓ Могу да развијају сложени сценарио симболичке игре замишљањем и маштањем.
✓ Воле да праве збирке, колекције, да израђују кратка упутства, праве заједничке кратке публикације кроз слике и речи о искуствима која деле са вршњацима у вртићу и другим учесницима у локалној заједници
✓ Заинтересовани су за испитивање различитих могућности и експериментисање и стичу сазнања о природним, физичким појавама и уметничким феноменима ✓ Деца између пет и шест година су заинтересована за своје окружење, могу да сагледају своју породицу и вртић као део шире животне заједнице и воле да припадају одређеним повременим или сталним групама вршњака и заједницама у свом локалном окружењу
✓ Са васпитачима и вршњацима деца између пет и шест година могу да експлицирају правила, да их мењају и постављају нова правила
✓ Деца између пет и шест година спремна су да се посвете истраживању тако да се фокусирају на процес истраживања, развијање претпоставки и на размишљање о стратегијама које примењују у изналажењу решења
✓ Деца између пет и шест година воле када су укључени у планирање и заједничко развијање програма и када им се пруже прилике да другима представљају и објашњавају шта раде у вртићу
✓ Деца између пет и шест година спремна су да уче тако што уопштавају своје искуство и уочавају обрасце, да упоређују претходно искуство и сазнања са новостеченим
✓ Деца између пет и шест година имају свест о себи као „онима који уче” и када им је пружена могућност радо се укључују у планирање и праћење процеса свог учења, воле да да размишљају и говоре о томе „како су учили”, могу да документују процес свог истраживања и учења користећи се различитим средствима и симболичким изражавањем
✓ У игри деца између пет и шест година радо следе сложена упутства и уживају у играма у којима себи задају и отежавају захтеве, воле да играју, смишљају и креирају различите друштвене игре
Циљ програма предшколског васпитања и образовања у раду са децом од 2,5 године и до 5,5 година јесте подршка добробити детета.
Добробит је вишедимензионални конструкт којим се обједињује разумевање
холистичке природе развоја, целовитости процеса неге, васпитања и образовања и интегрисаног учења детета предшколског узраста.
У најширем смислу, добробит је капацитет успешног персоналног и интерперсоналног функционисања, испољавања и култивисања људских потенцијала за развој и напредак и може се сагледати кроз три димензије:
-персоналну (бити добро и функционисати успешно);
-делатну (умети и хтети);
-социјалну (припадати, прихватати и учествовати).
Све димензије добробити су међусобно повезане, преклапајуће и узајамно условљене. Овако постављен концепт добробити одражава суштину развоја и учења детета, а то је да је дете биће које истовремено јесте и бива – кроз оно што јесте постаје и оно што ће бити, тако да подржавати добробит детета значи истовремено пројектовање циљева на будућност и разумевање шта је добробит за дете у реално постојећим околностима, сада и овде (у реалном програму).